GAMES IN THE BACKYARD

GAMES IN THE BACKYARD
  • by Edna Mazya
  • Translation: Ada-Maria Ichim
  • Musical Illustration and Directed by: Diana Mititelu
  • Set Design: Răzvan Bordoș
  • Lighting Design: Cristian Niculescu
Premiera: 29 February 2020
Duration: 1h 10min, no intermission
14

Edna Mazya not only does the reconstitution of the trial of an extremely violent event that occured in the lives of some young people, but also analyzes the psychological mechanisms that allowed it to occur. "Games in the Backyard" is a performance about cruelty, an x-ray of the adolescent psychic, a story about four boys and a girl living their last day of freedom, of childhood, of innocence. Last day without consequences!
The play has enjoyed enormous success both in Israel and in other countries where it was set up, especially because it transposes a true story, of the trial of the aggressors in the case of a rape of a 14 year old teenager, which happened in a rural community in the north of the country. The case shocked the Israelis, and the initial acquittal of the perpetrators triggered massive protests throughout the country. The publicity surrounding the trial prompted several women to gain courage and report various forms of aggression held in silence.
 

Cast

Video

Reviews

The performance signed by Diana Mititelu in Constanța touches the audience with patience and depth. Intense through the problematic addressed, it acquires a symbolic value through the directing and set design options. (...) "Games in the back yard" by Edna Mazya, the debut performance of the young director Diana Mititelu, set up at the State Theater in Constanta, carries a very special universe. From the Israeli story that shocked an entire people, Diana Mititelu chooses to highlight the relationships between teenagers and the reasons why, under the pretext of an erotic-aggressive game, they destroy their own destinies. (…) A performance to be seen and thought about coldly, minding the relativity of our acts and the things we should discuss with teenagers. A meditation on sex as a form of power… sometimes out of control. (Elena Coman, „(Ne)vinovat! Jocurile continuă în curtea din spate”)

Elena Coman / Amfiteatru

https://amfiteatru.com/2020/03/04/nevinovat-jocurile-continua-in-curtea-din-spate/

Clar, este un spectacol care nu place. Nu în sensul comun al cuvântului. De ce? Pentru că este un spectacol incomod, care răscolește, care contrariază, dar este jucat atât de bine încât la finalul lui rămâi fără cuvinte, dar cu multe întrebări mute, nerostite. Abia după ce scena s-a golit, după ce ieși din starea de perplexitate, întrebările încep să-și caute răspuns. Pentru că „Jocuri în curtea din spate“ nu este un spectacol pe care îl uiți imediat după ce ai ieșit din sala de spectacole. Într-un fel, te bântuie. Este un spectacol, pe care dacă l-ai văzut vrei să-l revezi. Mai ales că rolul feminin este interpretat de două actrițe cu personalități diferite, astfel încât, deși replicile sunt același, cel care le-a văzut pe amândouă are impresia că a văzut două spectacole diferite. (Mirela Stîngă - „Jocuri în curtea din spate“ sau când inocența dispare la o aruncătură de… minge)

Mirela Stîngă / Cultura Constanța

https://culturaconstanta.ro/jocuri-in-curtea-din-spate-sau-cand-inocenta-dispare-la-o-aruncatura-de-minge/

Jocuri în curtea din spate e un spectacol care ar trebui văzut de copii, părinţi şi profesori, şi ulterior gândit şi disecat la rece. El arată cât de relative sunt faptele noastre şi pune în lumină relaţiile dintre adolescenţi şi motivaţiile pentru care, sub pretextul unui joc erotic, aceştia îşi distrug propriile destine. Astfel ne e oferită o lecţie dură despre maturizarea precoce, manipulare şi responsabilitate. (Teodora Ghica - „Repercusiunile jocului - Jocuri în curtea din spate la DbutanT, 2020”)

Teodora Ghica / Liternet

https://agenda.liternet.ro/articol/24996/Teodora-Ghica/Repercusiunile-jocului-Jocuri-in-curtea-din-spate-la-DbutanT-2020.html