PROMETEU'22

PROMETEU'22
  • adaptare după Eschil de ÁGNES KALI și GÁBOR TOMPA
  • Regia: Gábor Tompa
  • Regizor secund: Erwin Șimșensohn
  • Elemente decor și costume: Carmencita Brojboiu
  • Muzică originală: Vasile Șirli
  • Dramaturgia: Ágnes Kali
  • Coregrafia: Ferenc Sinkó
  • Video: Radu Daniel
  • Regia tehnică: Réka Zongor
  • Asistent decor și costume: Gyopár Bocskai
Premiera: 26 ianuarie 2023
Durata: 1h 30min, fără pauză
AG

Prometeu'22 este o coproducție a Teatrului Maghiar de Stat Cluj – SNT Drama Ljubljana – Teatrul de Stat Constanța.

Prometeu'22 este o meditație asupra condiției intelectualului în secolul XXI. În cadrul rețelelor de știri digitalizate și puternic manipulate și pe reţelele de socializare, adevărul a devenit supra-relativizat și chiar și verificarea faptelor poate ajunge să fie considerată fake news. Într-o lume extrem de ideologizată și divizată, în care dialogul a devenit aproape imposibil, iar dezbaterile sunt reduse la reacții extreme, discursul de instigare la ură a devenit o rutină zilnică, alimentat adesea de guverne cu viziuni politice extremiste. În aceste condiții, rolul intelectualilor – al oamenilor de știință, al medicilor, al artiștilor – devine dificil, dar și mai responsabil. Rolul lor este acela de a observa lumea cu un ochi obiectiv și de a împărtăși oamenilor cunoștințele lor, chiar cu riscul de a fi persecutați, așa cum a fost cazul lui Prometeu în epoca mitologică.

Spectacolul oferă o perspectivă ironică și lucidă asupra mitului lui Prometeu, care își recapătă actualitatea în contextul lumii care ne înconjoară. 

Gábor Tompa

Distribuție

  • Protagonistul: Igor Samobor
  • Zeus, regizorul: Gábor Viola
  • Hera, asistenta de regie: Cătălina Mihai
  • Luca, șeful de lumini: Áron Dimény
  • Prometeu: Igor Samobor
  • Cratos: Tamás Kiss
  • Cratos: Florin Aioane
  • Cratos: Domen Novak
  • Bia: Anikó Pethő
  • Hephaistos: Áron Dimény
  • Io: Ecaterina Lupu
  • Io: Eva Jesenovec
  • Io: Eszter Román
  • Hermes: Mirela Pană
  • Okeanos: Zsolt Bogdán
  • Corespondentă principală: Dana Dumitrescu
  • Influencer: Andreea Vindis
  • Radioreporteră: Ecaterina Lupu
  • Radioreporteră: Eva Jesenovec
  • Radioreporteră: Eszter Román
  • Cameramanul: Domen Novak
  • Cameramanul: Florin Aioane
  • Cameramanul: Tamás Kiss
  • Expertul: Florin Aioane
  • Expertul: Domen Novak
  • Expertul: Tamás Kiss

Video

Cronici

Montarea realizată de Tompa este un manifest teatral, în aceste „vremuri ieșite din țâțâni, este încrederea declarată a artiștilor implicați în spectacol, în rostul și forța teatrului de a adresa întrebări către comunitate, de fapt, răspunsuri cerute fiecărui spectator care e parte a umanității. Cum ar putea fi oprită această cădere liberă a noastră, cauzată de himere umflate de lăcomie, o lăcomie insațiabilă... Lăcomia față de știri, nu dorința de cunoaștere, lăcomia față de divertisement/entertainment (!!!) și neputința de a trăi bucuria, lăcomia de a înghiți „tinerețea fără bătrânețe” a tuturor vedetelor din media, povești tot mai lipsite de adevăr... spaima de suferință și transformarea celui mai mic disconfort în dezastru, depdendența de a trăi într-o realitate mediată, în fața unui ecran tot mai mare, în stare de a absorbi întreaga noastră ființă. Și nu întâmplător, corul – cel care la Eschil comentează îndrăzneala lui Prometeu de a se opune puterii absolute exercitate discreționar de Zeus, corul este interpretat scenic de Gábor Tompa prin grupul de personaje din mass-media, haotice, ridicole, fără a avea, fără a simți nevoia imperioasă de a afla și a spune adevărul. Interpretarea dezvăluie, fără putință de tăgadă, lumea noastră condiționată total de media , care sub efect narcotic, care difuzează și transmite contagios propria ei buimăceală. Această abordare scenică eludează orice nuanță didactică și are forța ludică necesară de a transforma tragedia în grotesc cotidian, este impecabilă demonstrația teatrală și intelectuală făcută de Tompa, aceea că suspendarea aspirațiilor către credință, speranță, frumos, adevăr, dreptate, azvârle condiția umană în absur, nu sunt „cuvinte mari”, sunt valorile de la care omul nu poate abdica fără a pierde sensul autentic al vieții sale.

Crenguța MANEA/Teatrul Azi nr. 11-12 2022

În rolul lui Io, frumoasa transformată într-o junincă sortită să rătăcească, chinuită de înțepăturile unui tăun, din cauza iubirii lui Zeus și geloziei Herei, actrița Ecaterina Lupu impresionează prin modul în care reușește să declame partitura teatrului antic într-o contradicție vizibilă cu aspectul contemporan de fată rătăcită. În rolul detestatului Hermes, mesagerul lui Zeus, însărcinat să smulgă un secret de la Prometeu, publicul o descoperă cu bucurie pe actrița Mirela Pană, într-un rol androgin memorabil. În costum deux piece bleu deschis, cuvintele acestui abil diplomat, sunt încărcate cu venin, într-o discuție care se dorește (doar se dorește) a fi de la înălțime, la propriu, ca de la egal la egal. (...) Fiecare idee este pusă în aplicare cu servitute, atunci când, nu este notată în bloc notes, de asistenta sa de regie, Hera, interpretată de Cătălina Mihai, o actriță cu un stil ludic inconfundabil.

Mirela STÎNGĂ/CulturaConstanța.ro

https://culturaconstanta.ro/printre-amfore-si-sarma-ghimpata-prometeu-a-ajuns-si-la-constanta/