Autor: Marin Sorescu

Niște năroji
Categorie:
Repertoriu Teatrul de Stat Constanța
Regia
Iulian Enache
Scenografie
Sanda Mitache
Muzică
Adrian Mihai
Durată
105 minute
Avertisment
Nu
Distribuție

Marian Adochiței,Dan Cojocaru,Liliana Cazan,Turchian Nasurla,Paula Prodan,Georgiana Rusu,Alina Mantu,Remus Archip,Andrei Cantaragiu,Theodor Marcu,Cosmin Mihale,Lana Moscaliuc,Mirela Pană,Dana Trifan Enache,Luiza Martinescu

Sinopsis

NIȘTE… NĂROJIeste o dramatizare a cunoscutului ciclu liric al lui Marin Sorescu, „La Lilieci”. Adaptarea este semnată de Iulian Enache, tot el realizând și regia.

Spectacolul, care a avut premiera în anul 2016, a fost dedicat împlinirii a 80 de ani de la nașterea lui Marin Sorescu.

MARIN SORESCU (n. 19.02.1936 Bulzești, jud.Dolj – m. 8 12.1996 București), poet, dramaturg, prozator, eseist, traducător. Membru titular al Academiei Române. Operele sale au fost traduse în peste 20 de țări, însumând peste 60 de volume apărute peste hotare. S-a distins și prin preocuparea pentru pictură, având numeroase expoziții în țară și străinătate. Distincții : Premiul Academiei Române (1968, 1977), Medalia de aur pentru poezie „Napoli ospite”, Italia (1970), Premiul Academiei Române pentru dramaturgie (1970), Premiul „Le Muse” – acordat de Academie delle Muse, Florența (1978), Premiul Internațional de Poezie „Fernando Riell”, Madrid, Spania (1983), Premiul Herder, acordat de Universitatea din Viena în 1991, pentru întreaga activitate, Premiul Uniunii Scriitorilor din România (de șase ori, pentru poezie, teatru și critică literară). La lilieci este un „ciclu rural” de poeme: Cartea I, 1973, Cartea a II-a, 1977, Cartea a III-a, 1980, Cartea a IV-a, 1988, Cartea a V-a, 1995.

Spectacolul pune accent pe momentele cheie ale satului românesc, nunta şi înmormântarea, încercând să evidenţieze simbolic semnificaţiile profunde, fără a pierde din vedere umorul intrinsec al textului sorescian.

Iulian Enache, regizor: „Fericirea, Învierea, timpul, moartea, sinuciderea, ceilalți, credința, dragostea, speranța, teme mari ale reflecției filozofice, devin, prin modalitatea de alipire și mixare a lui Sorescu, nu subiecte de reflecție concentrată, ci realități palpabile, mai mult sau mai puțin inteligibile. Cred că singura lui libertate în fața acestei ordini de lucruri este umorul. La Sorescu totul plutește, el pune semne la fiecare pas, să știi unde să te oprești în caz de ceva. Să nu tot mergi înainte. Să nu te rătăcești.

La Lilieci este o carte cu amintiri din copilărie, un photo frame al satului natal despre care Sorescu spunea: «(…)satul a ținut sute de ani locul cetății antice. Eu văd satele românești ca niște cetăți închise, având tot ce le trebuie, în interiorul zidurilor diafane de orizont. Și lumea asta, și lumea cealaltă, totul acolo, din hotar în hotar».

Adesea echivala satul românesc cu un punct de sprijin: «… din care nu vreau să răstorn pământul, ci numai să-l văd. Sunt mai modest ca Arhimede. E minunat să ai o obârșie, un loc al copilăriei care te marchează și pe care, după aceea, să încerci să-l explici».

„Niște… năroji” prelungește aceste explicații fără a încerca să justifice, să explice. Zgândăre, pe ici, pe colo, în sufletul spectatorului și îi lasă lui plăcerea de a construi ficțiuni explicative. Câteodată este plictisitor să te tot cunoști până la adânci bătrâneți.”

O distribuție numeroasă, de mare valoare, populează satul de pe scenă: Mirela Pană, Dana Trifan Enache, Marian Adochiței, Lana Moscaliuc, Luiza Martinescu, Liliana Cazan, Turchian Nasurla, Paula Prodan, Georgiana Rusu, Alina Manțu, Remus Archip, Dan Cojocaru, Andrei Cantaragiu, Theodor Marcu și Cosmin Mihale.

Muzica a fost compusă de Adrian Mihai, iar scenografia poartă semnătura Sanda Mitache.

Video