Comunicate de presa

FESTIVALUL INTERNAŢIONAL DE TEATRU „MITURILE CETĂŢII” A INTRAT ÎN TRADIŢIA ORAŞULUI CONSTANŢA

       

         S-a încheiat, cu un bilanţ excepţional, cea de-a doua ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru „Miturile cetăţii”, organizat de Teatrul de Stat Constanţa şi finanţat de Consiliul Judeţean Constanţa.  Unic în România, festivalul a crescut spectaculos în acest an, având douăzeci de trupe participante, care au jucat în şase spaţii din Constanţa, timp de nouă zile, între 19 şi 27 iunie a.c.
         În afară de sala teatrului și de scena în aer liber din Piața Ovidiu, Teatrul pentru Copii și Tineret „Căluţul de mare” a oferit, în cadrul unui parteneriat, sala Elpis, iar Muzeul de Istorie Naţională şi Arheologie a pus la dispoziţie Sala pictată şi împrejurimile Edificiului Roman cu Mozaic. Spectacolul hit al festivalului, versiunea lui Silviu Purcărete a „Metamorfozelor” lui Ovidiu, a avut ca loc de desfăşurare terenul de lângă Poarta 1 a portului. Toate spaţiile au fost asaltate de spectatori, care au asistat şi în picioare atunci când scaunele au fost insuficiente.
         Câteva dintre trupele străine au participat cu spectacole inedite: trupa din Franţa, Compania Underground Sugar din Nogent sur Marne,  a adus în faţa spectatorilor o adaptare a mitului Fedrei într-o versiune de teatru-dans; teatrul Astragali din Lecce, Italia, şi-a purtat publicul prin spaţii neconvenţionale, printre ruinele de la Termele Romane, apoi prin Edificiul Roman cu Mozaic, pentru a ajunge pe spaţiul amenajat cu vestigii arheologice de lângă Muzeul de Istorie, cu o adaptare a „Metamorfozelor” lui Ovidiu, ce a accentuat destinele tragice ale femeilor siluite de zei.
         Trupa Teatrului Sabac din Serbia a prezentat o foarte inspirată montare a piesei „Pericle” de Shakespeare, în care actorii au coborât printre spectatori împărţindu-le pâine caldă şi făcându-i părtaşi la acţiune.  Şi trupa Nolddang, din Seul, Coreea de Sud a dărâmat graniţele formale dintre actori şi spectatori, înfăţişând un Oedip ce simbolizează dorinţa oamenilor de cunoaştere a adevărului .
         Bulgarii de la Teatrul Dramatic „Jordan Jovkov”, din Dobrici, l-au adus pe scenă pe miticul Zorba, reprezentând aspiraţia spre libertate a omului, iar românii din Chişinău, de la Teatrul Național„Eugen Ionesco”, au prezentat o inspirată montare shakespeariană ce l-a avut ca personaj principal pe omniprezentul, lăudărosul şi laşul Falstaff.
         Teatrul Trap Door din Chicago a venit la Constanţa cu o piesă a românului Matei Vişniec, având-o în distribuţie pe actriţa româncă Simina Contraş, stabilită de şase ani în SUA. Montarea, inspirată, modernă, s-a bucurat de succes la publicul entuziast al festivalului.
         Cele două spectacole regizate de Alexandru Dabija, unul al Teatrului Odeon, celălalt al Teatrului independent Act, au fost două dintre punctele de atracţie ale festivalului. Primul a adus în scenă cea mai comică scenă din „Visul unei nopţi de vară”, de Shakespeare, jucată în patru feluri diferite, spre deliciul publicului. Al doilea l-a avut ca protagonist pe Marcel Iureş, care ar fi putut aduna jumătate din locuitorii oraşului, dacă sala teatrului ar fi avut suficiente locuri.
         Teatrul „Regina Maria” din Oradea a venit la festival, ca şi anul trecut, cu un musical foarte gustat de publicul din Piaţa Ovidiu, de această dată Don Quijote fiind personajul aplaudat îndelung şi cu mare entuziasm. Al doilea spectacol de la Oradea a fost unul pentru copii, spunând povestea lui Guliver.
Un alt spectacol răsplătit cu ovaţii deconstănţeni a fost montarea celebrului balerin şi coregraf Gigi Căciuleanu, care i-a făcut pe actorii Teatrului Naţional din Târgu Mureş să danseze pe Anotimpurile lui Vivaldi. 
         Teatrul Municipal din Baia Mare a participat la „Miturile cetăţii” cu două spectacole, unul pentru copii, având ca pretext mitica trupă Beatles, al doilea înfăţişând un Zorba ce trăieşte în fiecare dintre noi.
         Shakespeare a mai fost prezent în festival cu „Visul unei nopţi de vară” jucat de trupa Teatrului „Fani Tardini” din Galaţi, dar şi cu „Furtuna” în montarea Teatrului „Tony Bulandra” din Târgovişte. Şi nu putea să lipsească dintr-un astfel de festival un text dramatic de Jean Giraudoux: mitul lui Amfitrion a fost povestit cu talent de actorii de la Teatrul „Bacovia” din Bacău, într-o montare de Horia Suru. Nu a lipsit nici mitul modern al corectitudinii politice, interpretat scenic de Teatrul „Jean Bart” din Tulcea.
         Partea teoretică a festivalului a fost şi de această dată bine reprezentată. Au fost două lansări de carte – una dedicată actriţei Ileana Ploscaru, cealaltă, un volum de amintiri al regizorului multipremiat Alexander Hausvater, care va monta în curând la Teatrul de Stat Constanţa. Hausvater a susţinut şi o conferinţă electrizantă despre jocul actorului de astăzi, oferind, astfel, o sugestie a măsurii talentului său.http://constantanoastra.ro/contraste-si-contradictii-in-jocul-actorului-de-azi-o-conferinta-de-alexander-hausvater/
         Cel de-al treilea eveniment colateral teatrului a fost un colocviu dedicat poetului OVIDIU, sărbătorit anul acesta, la 2000 de ani de la moartea sa la Tomis. Colocviul a fost organizat de Teatrul de Stat Constanța în parteneriat cu Muzeul de Istorie și Arheologie Constanța (care a și găzduit evenimentul), Facultatea de Litere  a Universității „Ovidius”, Biblioteca Județeană „I.N. Roman”. Au susținut comunicări directorul Muzeului de Istorie și Arheologie Constanța, Traian Cliante - Mărturii arheologice despre teatru pe actualul teritoriu al Dobrogei, decanul Facultății de Litere, prof. univ. dr. Cristina Tamaș - Ovidius în literatura română, directoarea Bibliotecii Județene, dr. Corina Apostoleanu – Mărturia spirituală ovidiană în spațiul dobrogean, conf. univ. dr. Aurelia Lăpușan – un punct ded vedere jurnalistic despre Petru Vulcan, cel ce a înființat, în 1898, Ovidius, prima revistă de cultură dobrogeană, conf.univ.dr. Ștefan Cucu - despre Ovidius ca personaj în dramaturgia românească, și Anaid Tavitian, consultant artistic al TSC – Ovidius la Teatrul de Stat Constanța.
         De altfel, întregul festival a fost dedicat anul acesta lui Ovidiu, un moment foarte important fiind coproducţia Teatrului de Stat Constanţa cu Teatrul Naţional  „Marin Sorescu” din Craiova, inspiratul recital al actorului Emil Boroghină din poemele scrise la Tomis de poetul exilat. Recitalul a fost precedat de „Metamorfozele” ovidiene în versiunea Teatrului din Italia şi urmat de momentul apoteotic al festivalului, aceleaşi „Metamorfoze”, dar în viziunea spectaculară a lui Silviu Purcărete, o montare excepţională a Teatrului Naţional „Radu Stanca” din Sibiu.
         Nu putem încheia fără să menţionăm succesul spectacolului Teatrului pentru Copii şi Tineret „Căluţul de mare” din Constanţa, ce a avut ca temă povestea, mitul lui Peter Pan, mitul copilăriei eterne.
        „Eutopia” după Aristofan, spectacolul Teatrului de Stat Constanţa în regia lui Yannis Margaritis, s-a bucurat de asemenea de aprecierea elogioasă a spectatorilor şi criticilor invitaţi, fiind reprezentat în deschiderea festivalului şi aducând pe scenă aproape toţi actorii trupei constănţene.
         Aducem mulţumirile noastre călduroase spectatorilor care au dovedit încă o dată că există la Constanţa apetenţa pentru cultură!
         Mulţumim presei, jurnaliştilor, pentru mediatizarea informaţiilor referitoare la spectacolele festivalului!
         Mulţumim tuturor artiştilor participanţi la festival pentru profesionalismul şi dăruirea lor!
         Mulțumim Primăriei Municipiului Constanța, Ministerului Culturii și Identității Naționale, tuturor partenerilor şi sponsorilor noştri care au înțeles importanța evenimentului şi ne-au susținut pentru realizarea lui!
         În cele din urmă, dar nu în ultimul rând, mulţumim Consiliului Județean Constanța  pentru sprijinul financiar fără de care acest eveniment de amploare nu s-ar fi putut desfăşura!

https://www.youtube.com/watch?v=rWedO_KK4GQ
https://www.youtube.com/watch?v=yUz7XwDR3N8
 
VĂ AŞTEPTĂM ÎN 2018, LA A TREIA EDIŢIE
A FESTIVALULUI INTERNAŢIONAL DE TEATRU
„MITURILE CETĂŢII”!