- adaptation after Eschil de ÁGNES KALI și GÁBOR TOMPA
- Directed by: Gábor Tompa
- Assistant director: Erwin Șimșensohn
- Scenography: Carmencita Brojboiu
- Original music: Vasile Șirli
- Dramaturgy: Ágnes Kali
- Choreography: Ferenc Sinkó
- Video: Radu Daniel
- Stage manager: Réka Zongor
- Set and costume assistant: Gyopár Bocskai
Prometeu'22 is a coproduction from Hungarian Theater of Cluj - SNT Drama Ljubljana - Constanța State Theater.
Prometheus'22 wants to be a meditation of the condition of the intellectual in the 21st century. In the digitalized and powerfully manipulated news network and social media truth became over-relativized and even fact-checks can end up being considered as fake news. In an extremely ideologized and divided world, where dialogue became almost impossible and debates are reduced to extreme reactions, hate speech became a daily routine, often fueled by governments which support extreme political ideas. In these conditions the role of the intellectuals – scientists, doctors, artists – becomes more difficult but also more responsible, that of observing the world with an objective eye and share their knowledge to the people even with the risk of being persecuted in the same way as Prometheus has been in the mythological time.
The performance tries to approach to the myth of Prometheus from a more ironic perspective exploring its significance in the context of our contemporary world.
Gábor Tompa
Cast
- Protagonist: Igor Samobor
- Zeus, the director: Gábor Viola
- Hera, directing assistant: Cătălina Mihai
- Luca, lighting chief: Áron Dimény
- Prometheus: Igor Samobor
- Cratos: Tamás Kiss
- Cratos: Florin Aioane
- Cratos: Domen Novak
- Bia: Anikó Pethő
- Hephaistos: Áron Dimény
- Io: Ecaterina Lupu
- Io: Eva Jesenovec
- Io: Eszter Román
- Hermes: Mirela Pană
- Okeanos: Zsolt Bogdán
- Main correspondent: Dana Dumitrescu
- Influencer: Andreea Vindis
- Radio reporter: Ecaterina Lupu
- Radio reporter: Eva Jesenovec
- Radio reporter: Eszter Román
- Camera operator: Domen Novak
- Camera operator: Florin Aioane
- Camera operator: Tamás Kiss
- The expert: Florin Aioane
- The expert: Domen Novak
- The expert: Tamás Kiss
Video
Reviews
Montarea realizată de Tompa este un manifest teatral, în aceste „vremuri ieșite din țâțâni, este încrederea declarată a artiștilor implicați în spectacol, în rostul și forța teatrului de a adresa întrebări către comunitate, de fapt, răspunsuri cerute fiecărui spectator care e parte a umanității. Cum ar putea fi oprită această cădere liberă a noastră , cauzată de himere umflate de lăcomie, o lăcomie insațiabilă... Lăcomia față de știri, nu dorința de cunoaștere, lăcomia față de știri, nu dorință de cunoaștere, lăcomia față de divertisement/entertainment (!!!) și neputința de a trăi bucuria, lăcomia de a înghiți „tinerețea fără bătrânețe” a tuturor vedetelor din media, povești tot mai lipsite de adevăr... spaima de suferință și transformarea celui mai mic disconfort în dezastru, depdendența de a trăi într-o realitate mediată, în fața unui ecran tot mai mare, în stare de a absorbi întreaga noastră ființă. Și nu întâmplător, corul – cel care la Eschil comentează îndrăzneala lui Prometeu de a se opune puterii absolute exercitate discreționar de Zeus, corul este interpretat scenic de Gábor Tompa prin grupul de personaje din mass-media, haotice, ridicole, fără a avea, fără a simți nevoia imperioasă de a afla și a spune adevărul. Interpretarea dezvăluie, fără putință de tăgadă, lumea noastră condiționată total de media , care sub efect narcotic, care difuzează și transmite contagios propria ei buimăceală. Această abordare scenică eludează orice nuanță didactică și are forța ludică necesară de a transforma tragedia în grotesc cotidian, este impecabilă demonstrația teatrală și intelectuală făcută de Tompa, aceea că suspendarea aspirațiilor către credință, speranță, frumos, adevăr, dreptate, azvârle condiția umană în absur, nu sunt „cuvinte mari”, sunt valorile de la care omul nu poate abdica fără a pierde sensul autentic al vieții sale.
Crenguța MANEA/Teatrul Azi nr. 11-12 2022
În rolul lui Io, frumoasa transformată într-o junincă sortită să rătăcească, chinuită de înțepăturile unui tăun, din cauza iubirii lui Zeus și geloziei Herei, actrița Ecaterina Lupu impresionează prin modul în care reușește să declame partitura teatrului antic într-o contradicție vizibilă cu aspectul contemporan de fată rătăcită. În rolul detestatului Hermes, mesagerul lui Zeus, însărcinat să smulgă un secret de la Prometeu, publicul o descoperă cu bucurie pe actrița Mirela Pană, într-un rol androgin memorabil. În costum deux piece bleu deschis, cuvintele acestui abil diplomat, sunt încărcate cu venin, într-o discuție care se dorește (doar se dorește) a fi de la înălțime, la propriu, ca de la egal la egal. (...) Fiecare idee este pusă în aplicare cu servitute, atunci când, nu este notată în bloc notes, de asistenta sa de regie, Hera, interpretată de Cătălina Mihai, o actriță cu un stil ludic inconfundabil.
Mirela STÎNGĂ/CulturaConstanța.ro
https://culturaconstanta.ro/printre-amfore-si-sarma-ghimpata-prometeu-a-ajuns-si-la-constanta/